1. 한국건설인정책연구원 미래전략연구팀 부연구위원 (Associate Research Fellow, Construction Engineer Policy Institute of Korea)
  2. 세명대학교 건축학과 교수 (Professor, Department of Architecture, Semyung University)



건설현장, 업무수행능력, 업무수행수준, 향상방안
Construction Field, Job Performance, Job Performance Level, Improvement Measures

1. 서론

1.1 연구의 배경 및 목적

건설산업은 경제성장과 사회발전에 필수적인 인프라를 제공하는 중요한 분야로서, 프로젝트가 점차 대형화, 복잡화됨에 따라 다양한 기술과 전문지식이 요구된다. 특히, 프로젝트의 실제적인 구현을 위해 건설현장에서 인력, 자재, 장비 등에 대한 기술 및 관리업무를 직접 수행하고 있는 건설현장 기술인력은 프로젝트의 시간, 비용, 품질 등에 대한 전반적인 성과달성에 결정적인 역할을 담당하고 있어 프로젝트의 성패를 좌우하는 중요한 역할을 수행하고 있다.

최근 들어 건설산업은 급격한 기술발전에 대한 적응과 발주자의 다양한 요구사항에 대한 대처 및 자재가격 폭등상황 속에서의 이윤확보 등 냉혹하고 치열한 경영환경에 직면해 있다. 이러한 환경변화 속에서 건설회사의 성공적인 사업수행과 수익창출을 통한 경쟁력 확보를 위해서는 건설현장 기술인력의 역할은 더욱 중요해지고 있다. 따라서, 현장 기술인력의 현재 업무수행능력을 체계적으로 분석하고 향후 업무수행능력 향상을 위한 개선방안을 모색하는 것은 건설프로젝트 수행의 생산성 향상뿐만 아니라 건설회사의 경쟁력을 강화를 통한 생존과 발전에 필수적인 요소라 할 수 있다.

이에 본 연구는 건설현장 기술인력의 직무별 업무부담과 업무효율 및 업무수행수준을 분석하여 업무수행능력이 부족한 업무를 도출하고, 업무수행능력에 대한 저하요인을 도출하여 향후 건설현장 기술인력들의 업무수행능력 향상을 위한 실무적 개선방안을 제시하고자 한다.

1.2 연구의 범위 및 방법

본 연구에서 분석한 직무별 업무내용은 과거 선행연구(Park & Son, 2010)에서 도출한 건설현장의 직무별 업무내용이 현재의 업무내용과 큰 차이가 없다는 실무자들의 의견을 수렴하여 이를 준용하였다. 주요 연구내용은 건설현장 기술인력의 업무수행수준을 파악하고, 업무수행능력 저하요인을 도출하여 이에 대한 개선방안을 제시하는 것으로 연구범위를 한정하였다. 본 연구의 조사대상은 현재 국내 건설현장에 근무하고 있는 기술인력들을 대상으로 범위를 한정하였으며, 조사방법은 직접 면담조사와 간접 서면조사를 병행하였다. 설문조사의 신뢰도는 Cronbach's Alpha (0.617)로 나타났다.

Table. 1 Survey summary

Classification

Contents

Target

· Construction firm 16, field 32

· Construction engineer 220 persons

- less than 3 years : 20 persons

- 3~5 years : 28 persons

- 5-15 years : 66 persons

- more than 15 years : 106 persons

- Number of survey distributions : 300 persons

- Number of valid investigations : 220 persons

- Cronbah’s α : 0.617 (220 persons)

Method

· Question Investigation through E-mail

Period

· 2024. 01. ~ 2024. 03 (3 month)

Contents

· Analysis of job performance level

· Analysis of Decline factors

· Improvement measures

Fig. 1. Research process

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1.3 선행연구 고찰

건설회사 및 CM회사 기술인력들의 업무수행수준에 관련된 선행연구들을 보면, Suk et al. (2005)은 건축현장 조직 구성체계를 기반으로 한 경력, 공사관리 능력, 일반관리 능력 요소를 분석하여 프로젝트 수행능력을 평가할 수 있는 모델을 제안하였고, Son (2007)은 건설현장의 관리분야별 업무내용과 운용실태를 분석하고 관리자의 업무 경감방안 등을 제시하였으며, Park and Son (2010)은 일반건설업체의 건설현장관리자 업무를 세부적으로 분석하여 중요도, 업무부담, 업무수행수준 등을 조사하고, 이를 기반으로 업무수행능력을 평가하고 개선방안을 제시하였다. Lee and Son (2014)은 CM인력의 업무수행능력에 영향을 미치는 세부 요인을 분석하여, 역량강화 및 관리시스템 개선방안을 제시하였고, Hong et al. (2015)은 전문건설업체 종사자의 능력 향상을 위한 교육프로그램을 개발하기 위해 직무별 및 경력별 업무수행수준과 필요한 역량요인을 분석하고, 이를 토대로 교육 자료를 제공하였으며, Lee et al. (2022)은 CM회사의 초급건설기술인을 대상으로 현재 업무수행수준과 미래요구수준을 분석하여 업무수행능력 향상을 위한 방안을 제시하였다. 또한, Shin and Son (2024)은 건설회사, CM회사, 설계사무소 소속 건설 기술인력의 중요 개인역량 항목을 도출하는 향상방안을 제시하였으며, Lee et al. (2024)는 건설현장 기술인력에게 실시하고 있는 교육·훈련에 대한 실효성을 분석하여 미래 필요한 교육·훈련체계가 무엇인지를 제시하였다.

이와 같이 건설회사 및 CM회사 기술인력들의 업무수행능력에 대한 선행연구들은 다양하게 수행되었으나, 이들 중 건설현장 기술인력의 직무별 업무수행수준을 분석하고 업무수행능력 향상방안을 제시한 연구는 약 15년전에 수행된 이후 최근에는 수행되지 않았다. 따라서, 본 연구는 건설현장의 직무별 세부업무의 중요도, 업무량, 업무난이도, 현재 업무수행수준, 미래 업무요구수준 등을 분석하고, 업무수행능력에 대한 저하요인을 도출하여 이에 대한 개선방안을 현장 실무자들의 의견을 수렴하여 제시한다는 점에서 기존연구들과 차별성을 가진다.

2. 건설현장 기술인력의 업무수행수준 분석

본 장에서는 건설현장 기술인력들의 직무별 관리업무내용을 기초로 업무량, 업무난이도, 업무중요도, 현재 업무수행수준, 미래 업무요구수준(미래 업무요구수준은 미래 직무별 업무내용을 수행함에 있어 요구되는 업무수행능력 수준 정도를 의미함.)을 조사하였으며, 이를 이용하여 업무부담지수 및 업무효율지수를 분석하였다. 본 장에서 활용한 직무별 업무내용 및 분석방법론은 선행연구(Park & Son, 2010)에서 도출한 76개 항목을 준용하였고, 업무부담지수 및 업무효율지수 분석방법론을 활용하였다.

2.1 업무부담 분석

본 절에서는 건설현장 기술인력의 직무별 관리업무에 대한 업무량 및 업무난이도를 Likert Scale 5점 척도(1: 매우 낮음, 2: 낮음, 3: 보통, 4: 높음, 5: 매우 높음)를 이용하여 조사하고, 이를 기초로 직무별 업무부담지수를 산출하였다.

2.1.1 업무량 분석

직무별 업무량을 보면, <Table 2>에 나타낸 바와 같이 공무담당〉공사담당〉현장소장〉안전담당〉품질담당〉환경담당〉관리담당 순으로, 공무담당의 업무량이 가장 많은 것으로 나타났다. 공무담당 업무 중 업무량이 가장 많은 세부업무는 ‘실행예산 초과대책’으로 나타났고, 그 다음으로는 ‘클레임 해결’, ‘실행예산 편성 및 관리’등으로 실행예산 및 클레임과 관련된 업무가 업무량이 많은 것으로 조사되었다. 공사담당 업무 중 업무량이 가장 많은 업무는 ‘시공작업 관리 및 점검’업무이고, 그 다음으로는 ‘설계도면 검토 및 Shop Drawing 작성’, ‘공기지연대책’ 등의 순으로 조사되었다. 그리고, 현장소장은 ‘공사목표수립 및 실행관리’, ‘시공계획 수립 및 보고’의 업무량이 많은 것으로 나타났다.

이와 같이 건설현장의 직무별 업무 중 공무, 공사 및 현장소장의 업무량이 다른 직무에 비해 업무량이 많은 것으로 나타난 것은 이들 세 직무가 건설현장에서 실제로 작업을 수행하고 관리하는 직무들로서 공사 진행상황을 이끌어가는 핵심 업무들이기 때문에 나타난 결과라 판단된다.

2.1.2 업무난이도 분석

직무별 업무난이도를 보면, <Table 2>에 나타낸 바와 같이 공무담당〉현장소장〉공사담당〉안전담당〉품질담당〉환경담당〉관리담당 순으로, 공무담당의 업무난이도가 가장 높은 것으로 나타났고, 그 다음으로는 현장소장과 공사담당이 비슷한 수준으로 높게 조사되었다. 공무담당 업무 중 업무난이도가 가장 높은 세부업무는 ‘실행예산 초과대책’으로 나타났고, 그 다음으로는 ‘실행예산 편성 및 관리’등으로 실행예산에 관련된 업무가 높은 것으로 조사되었다. 현장소장의 업무 중 업무난이도가 높은 세부업무는 ‘공사목표수립 및 실행관리’, ‘시공계획 수립 및 보고’등인 것으로 나타났다. 공사담당 업무 중 업무난이도가 높은 세부업무는 ‘공기지연대책’, ‘세부공정표 작성’등인 것으로 조사되었다. 상기의 분석 결과를 종합해 보면, 업무난이도가 높은 업무가 대체적으로 업무량도 높은 것으로 조사되었다.

2.1.3 업무부담지수 분석

업무부담지수는 업무량과 업무난이도를 곱한 값을 25로 나눈 값이며, 부담지수 최소값은 0.04이고, 최대값은 1로서, 값이 1에 가까울수록 업무부담이 큰 것이라 할 수 있다. 업무부담지수 산출식은 다음과 같다.

업무부담지수 = (업무량 X 업무난이도) / 25

직무별 업무부담지수를 보면, <Table 2>에 나타낸 바와 같이 공무담당〉공사담당〉현장소장〉안전담당〉품질담당〉환경담당〉관리담당 순으로, 공무담당의 업무부담지수가 가장 높은 것으로 나타났다. 공무담당의 업무부담지수를 보면, ‘실행예산 초과대책’과 ‘실행예산 편성 및 관리’등이 높게 나타나, 실행예산에 관련된 업무가 높은 것으로 조사되었다. 공사담당 업무부담지수를 보면, ‘공기지연대책’, ‘시공작업 관리 및 점검’, ‘설계도면 검토 및 Shop Drawing 작성’등의 순으로 높게 조사되었다. 현장소장의 업무부담지수를 보면‘공사목표수립 및 실행관리’, ‘시공계획 수립 및 보고’가 높게 나타났다. 상기한 바와 같이 업무부담지수가 높은 직무 및 세부업무들은 업무량이 많고 업무난이도가 높은 직무 및 세부업무들과 대체적으로 일치하는 것으로 조사되었다. 그리고, 현장소장의 경우 다른 직무들과는 달리 업무난이도가 업무량에 비해 상대적으로 높게 나타났다. 이는 프로젝트를 총괄관리하는 현장소장은 업무량에 비해 업무난이도가 다른 직무에 비해 높기 때문인 것으로 판단된다.

2.2 업무효율 분석

본 절에서는 건설현장 기술인력의 직무별 관리업무에 대한 중요도 및 현재 업무수행수준과 미래 업무요구수준을 Likert Scale 5점 척도(1: 매우 낮음, 2: 낮음, 3: 보통, 4: 높음, 5: 매우 높음)를 이용하여 분석하고, 이를 기초로 직무별 업무효율지수를 산출하였다.

2.2.1 업무중요도 분석

건설현장 기술인력의 직무별 업무중요도를 보면, <Table 2>에 나타낸 바와 같이 공사담당〉공무담당〉현장소장〉 안전담당〉품질담당〉환경담당〉관리담당의 순으로 높은 것으로 나타났다. 그러나, 공사담당, 공무담당, 현장소장 업무의 중요도는 순위에 관계없이 거의 차이가 없는 것으로 조사되었다. 공사담당은 건설공사의 전반적인 진행을 맡고 있고 자재 조달, 하자보수, 현장 진행 상황을 모니터링하며, 공무담당은 현장의 문서작성, 공사의 공정 및 예산 관리업무 등을 담당하고, 현장소장은 건설현장 총괄관리자로서 공사목표 수립 및 총괄업무를 수행하는 중요한 직무를 맡고 있기 때문에 상대적으로 다른 직무들에 비해 중요도가 높게 나타난 것으로 판단된다. 그리고 직무별 중요도 순위는 앞에서 기술한 업무부담지수 순위와 대체적으로 비슷한 경향을 보이는 것으로 조사되었다. 그러나, 직무별 세부업무들의 업무중요도를 보면, 공무담당과 현장소장은 업무중요도와 업무부담지수가 높은 업무가 비슷한 경향을 보이나, 공사담당의 경우는 ‘공정계획 수립’, ‘불량품질 시정 및 예방’등의 업무중요도가 높게 나타나 앞의 업무부담지수 분석결과와는 다소 차이를 보이는 것으로 나타났다.

2.2.2 현재 업무수행수준 분석

건설현장 기술인력들의 직무별 현재 업무수행수준을 보면, <Table 2>에 나타낸 바와 같이 공무담당〉현장소장〉공사담당〉안전담당〉환경담당〉품질담당〉관리담당의 순으로 높은 것으로 나타났다. 이 분석결과를 앞에서 분석한 업무부담지수 분석결과와 비교해 보면 거의 비슷한 경향을 보이고 있다. 즉, 직무별 업무부담지수가 높으면 현재 업무수행수준이 낮을 것으로 예상되지만, 조사결과는 이와 반대로 업무부담지수가 높은 직무가 현재 업무수행수준도 높은 것으로 조사되었다. 이는 현장소장의 경우 건설현장의 총괄관리자로서 오랜 근무경력과 현장경험이 풍부하여 업무부담이 큼에도 불구하고 업무처리능력이 뛰어나기 때문에 나타난 결과라 판단된다. 또한 공무 및 공사담당은 건설현장의 핵심 업무로서 다른 직무들에 비해 업무부담은 크지만, 통상적으로 공사를 원활하게 수행하기 위해 업무를 적절히 분담하여 처리할 적정수의 유능한 인력을 배치함으로써 현재의 업무수행수준을 높게 유지하고 있기 때문에 나타난 결과라 판단된다.

Table. 2 Work burden index and work efficiency index by sector

Job

Major of work contents

Work burden index

Work efficiency index

Workload

Work level

Burden index

Importance

Current performance level

Future performance level

Difference

Efficiency index

Establishment and implementation management of construction objectives

4.15

4.04

0.67

4.58

3.65

4.02

0.37

0.80

Establishment and reporting of construction plan

4.13

4.04

0.66

4.40

3.73

4.15

0.42

0.85

Completion report

3.77

3.55

0.54

3.92

3.52

3.69

0.17

0.90

On-site organization and division of duties

3.32

3.58

0.48

3.90

3.79

4.08

0.29

0.97

Review of contract matters

3.55

3.82

0.54

3.85

3.53

3.96

0.43

0.92

Review and report on construction status

3.80

3.73

0.57

4.00

3.48

4.09

0.61

0.87

Supervision of business meetings and communications

3.45

3.32

0.46

3.80

3.77

3.72

-0.05

0.99

Rent/Order management service

3.53

3.71

0.52

4.18

3.83

3.82

-0.01

0.92

Sales management

3.18

3.36

0.43

3.35

3.39

3.83

0.44

1.01

Average

3.65

3.68

0.54

4.00

3.63

3.93

0.30

0.91

Correction and prevention of defective quality

3.70

3.43

0.51

4.35

3.46

3.74

0.28

0.80

Quality maintenance until completion

3.92

3.71

0.58

3.89

3.78

3.88

0.10

0.97

Establishment of process plan

3.64

3.65

0.53

4.49

3.35

3.73

0.38

0.75

Detailed schedule preparation

3.73

4.05

0.60

4.32

3.46

4.20

0.74

0.80

Measures to Delay Construction Period

4.15

4.06

0.67

3.87

3.70

4.16

0.46

0.96

Selection and Analysis of the Construction Method

3.83

3.61

0.55

3.76

3.84

3.90

0.06

1.02

Establishment of construction work plan

3.87

3.89

0.60

3.97

3.65

4.04

0.39

0.92

Review design drawings and create shop drawing

4.17

3.78

0.63

4.24

3.45

4.22

0.77

0.81

Preparation and inspection of field work documents

3.89

3.17

0.49

3.62

3.74

3.89

0.15

1.03

Calculation of construction volume

4.09

3.20

0.52

3.61

3.75

3.89

0.14

1.04

Construction work management and inspection

4.22

3.88

0.65

3.93

3.65

3.91

0.26

0.93

commissioning after completion

3.58

3.58

0.51

3.88

3.51

3.86

0.35

0.90

Partner management

3.89

3.70

0.58

4.18

3.55

4.06

0.51

0.85

Average

3.90

3.67

0.57

4.01

3.61

3.96

0.35

0.90

Settlement of claims

4.20

3.86

0.64

3.83

3.67

4.14

0.47

0.96

Education plan and implementation related to construction

3.69

3.39

0.50

3.41

3.51

3.41

-0.10

1.03

Design change work

4.11

3.74

0.61

4.18

3.68

4.16

0.48

0.88

Analysis of construction input cost

3.73

4.00

0.59

4.14

3.70

4.15

0.45

0.89

Settlement management

4.11

3.62

0.60

4.15

3.94

4.05

0.11

0.95

Organizing and managing the execution budget

4.18

4.38

0.73

4.43

4.03

4.62

0.59

0.91

Measures to overrun the implementation budget

4.37

4.49

0.78

4.33

4.08

3.38

-0.70

0.94

Authorization/permission management

4.08

3.64

0.59

4.27

3.90

4.13

0.23

0.91

Process management report

3.95

3.48

0.55

3.64

3.90

4.07

0.17

1.07

ready-made management

3.86

3.67

0.57

3.70

3.66

3.81

0.15

0.99

completion management

3.92

3.79

0.59

4.20

4.08

4.43

0.35

0.97

the administrative duties of the rental/order office

3.93

3.68

0.58

3.77

3.79

3.96

0.17

1.01

Managing documents related to subcontractors

3.91

3.43

0.54

3.80

3.38

3.80

0.42

0.89

Partner Contract Management

3.45

3.69

0.51

4.10

3.60

3.61

0.01

0.88

Settlement of quantity and settlement of business partners

4.17

3.82

0.64

4.13

4.06

4.19

0.13

0.98

Average

3.98

3.78

0.60

4.01

3.80

3.99

0.20

0.95

Analysis of client requirements

3.51

3.56

0.50

3.93

3.23

3.72

0.49

0.82

Quality-related document management

4.07

3.63

0.59

4.05

3.73

3.63

-0.10

0.92

Establishment of quality control plan

3.23

3.44

0.44

3.49

3.56

3.96

0.40

1.02

Quality standards and performance management

3.76

3.55

0.53

3.82

3.64

3.65

0.01

0.95

Measurement equipment management

3.31

3.26

0.43

3.34

3.23

3.37

0.14

0.97

Quality inspection activities

3.77

3.20

0.48

4.05

3.27

3.80

0.53

0.81

Quality test management

3.56

3.34

0.48

3.80

3.26

3.52

0.26

0.86

Correction and prevention of defective quality

3.33

3.03

0.40

4.17

3.36

3.64

0.28

0.81

Quality maintenance until completion

3.82

3.62

0.55

3.98

3.36

3.65

0.29

0.84

Quality-related business report

3.40

3.39

0.46

3.59

3.38

3.48

0.10

0.94

Quality education and training

3.40

3.07

0.42

3.35

3.50

3.72

0.22

1.04

Average

3.56

3.37

0.48

3.78

3.41

3.65

0.24

0.90

Arrangement of wages by individual/public type

3.34

2.67

0.36

3.59

3.28

3.41

0.13

0.91

Management of employee work records

3.10

2.85

0.35

3.18

3.24

3.10

-0.14

1.02

construction-related insurance business

2.67

3.18

0.34

3.31

3.01

2.98

-0.03

0.91

Management of employee benefits and allowances

3.05

3.05

0.37

3.64

2.97

3.12

0.15

0.82

Management of employee and employee benefits

3.36

3.02

0.41

3.68

3.02

3.41

0.39

0.82

Construction equipment management

3.11

3.00

0.37

3.42

3.01

3.21

0.20

0.88

Material Purchase Service

3.08

2.84

0.35

3.12

3.05

3.10

0.05

0.98

Material document management

3.03

3.02

0.37

3.18

3.13

3.17

0.04

0.98

Management and inspection of materials in and out

3.26

3.02

0.39

3.42

2.81

3.18

0.37

0.82

Site inventory material management and inspection

3.14

3.12

0.39

3.41

3.16

3.06

-0.10

0.93

Temporary building and expense management

2.90

2.86

0.33

2.84

2.83

2.97

0.14

1.00

Complaint handling work

3.48

3.01

0.42

3.81

3.52

3.54

0.02

0.92

Management of supply and deployment of technical personnel

3.33

3.47

0.46

3.40

3.34

3.52

0.18

0.98

Average

3.14

3.01

0.38

3.38

3.11

3.21

0.11

0.92

Organization of safety management organization

3.29

3.29

0.43

3.54

3.35

3.61

0.26

0.95

Safety education plan and implementation

3.68

3.53

0.51

3.93

3.38

3.83

0.45

0.86

Safety related document management

4.00

3.50

0.56

3.91

3.65

3.58

-0.07

0.93

Safety inspection activities

3.67

3.42

0.50

3.84

3.58

3.62

0.04

0.93

Safety facilities and equipment management

3.43

3.77

0.51

3.71

3.04

3.74

0.70

0.82

Safety report

3.73

3.50

0.52

3.99

3.76

3.48

-0.28

0.94

Fire protection and fire protection

3.37

3.51

0.47

3.86

3.21

3.70

0.49

0.83

Preparation of safety management plan

3.83

3.41

0.52

3.96

3.79

3.71

-0.08

0.96

Establishment and execution of safety management expense use plan

3.21

3.40

0.43

3.52

3.56

3.87

0.31

1.01

Workers' health care

3.66

3.25

0.47

4.27

3.62

3.91

0.29

0.85

Average

3.59

3.46

0.49

3.85

3.49

3.71

0.21

0.91

Completion of environmental management plan

2.91

3.12

0.36

3.34

3.34

3.75

0.41

1.00

Inspection of environmental regulations and licensing matters

3.12

3.21

0.10

3.78

3.58

3.29

-0.29

0.95

Environmental facilities management

3.21

3.26

0.41

3.25

3.38

3.99

0.61

1.04

Environmental inspection activities

3.46

3.39

0.46

3.57

3.33

3.52

0.19

0.93

Record and manage environmental documents

3.58

3.30

0.47

3.31

3.48

3.87

0.39

1.05

Average

3.25

3.25

0.42

3.45

3.42

3.68

0.26

0.99

Total average

3.58

3.46

0.49

3.78

3.50

3.73

0.24

0.93

Note : ① Filed manager ② Construction manager ③ Official manager ④ Quality manager ⑤ Management manager ⑥ Safety manager ⑦ Environment manager

2.2.3 업무효율지수 분석

업무효율지수란 업무의 중요도에 대한 현재 업무수행수준의 정도를 수치로 나타낸 것으로, 관리업무들이 얼마나 효율적으로 수행되고 있는가에 대한 값을 의미한다. 업무효율지수의 최소값은 0.2이고, 최대값은 5로서, 값이 작을수록 업무의 중요도에 비해 수행수준이 떨어져 업무효율이 낮다고 볼 수 있다. 업무효율지수 산출식은 다음과 같다.

업무효율지수 = 현재수행수준 / 중요도

직무별 관리업무의 업무효율지수를 보면, <Table 2>에 나타낸 바와 같이 환경담당〉공무담당〉관리담당〉현장소장〉안전담당〉품질담당〉공사담당의 순으로 높은 것으로 나타났다. 이와 같이 공사담당의 업무효율지수가 가장 낮게 나타난 것은 공사진행에 있어 핵심직무인 공사담당의 현재 업무수행수준이 업무중요도에 비해 낮기 때문이다. 참고로, 현재 업무수행수준과 미래 요구업무수준과의 차이를 분석해 보면, 공사담당이 역시 가장 큰 차이를 보이고 있어 향후 많은 개선이 필요한 업무분야인 것으로 조사되었다. 특히, ‘ 설계도면 검토 및 Shop Drawing작성’과 ‘세부공정표 작성’업무에 대한 업무수행능력 향상이 시급히 요구된다.

본 장에서 분석된 결과는 건설현장의 기술인력이 각각의 담당업무를 수행할 시에 향상이 필요한 업무를 도출할 수 있다. 그러나 이러한 업무들의 효율적인 교육·훈련 체계를 마련하기 위해서는 전반적인 업무수행능력을 저하시키는 주요 원인이 무엇인지를 파악하는 것이 선행될 필요가 있다. 따라서 본 연구에서는 건설현장의 특수성을 고려해 볼 때, 현재 기술인력의 전반적인 업무수행능력을 저하시키는 전반적인 요인이 무엇인지를 3장에서 분석하고자 한다.

3. 업무수행능력 저하요인

본 장에서는 건설현장 기술인력의 업무수행능력을 저하시키는 다양한 요인들 중 주요 저하요인을 도출하였다. 건설현장 기술인력의 업무수행능력을 저하시키는 요인을 조사한 <Table 3>을 보면, ‘현장 기술인력의 부족’이 가장 주요한 저하요인으로 나타났고, 그 다음으로는 ‘현장 기술인력의 현장경험 및 지식 부족’, ‘현장 기술인력의 개인역량 부족’, ‘예기치 않은 추가업무 발생’, ‘협력업체의 업무수행능력 미흡’순으로 조사되었다. 상기한 5개 항목은 전체 응답수의 약 57%에 해당하는 저하요인들로서 이들 요인들에 대한 개선이 시급히 요구된다.

상기에서 분석된 건설현장 기술인력의 업무수행능력 주요 저하요인들을 보면, 주로 기술인력의 개인적 능력에 관련된 요인들이 많은 것으로 분석되었다. 따라서, 건설현장 기술인력의 업무수행능력 향상을 위해서는 현장관리시스템의 개선도 필요하지만, 우선적으로는 개인능력 및 역량을 향상시킬 수 있는 방안의 수립이 시급히 요구된다.

Table. 3 Decline factors of job performance level

Decline factor

Rank

Frequency

Lack of responsibility and authority for on-site management operations

6

39

Lack of field experience and knowledge of field engineer(Lack of technical skills)

2

103

Lack of individual capabilities of field engineer

3

85

Lack of operation capability of various computer systems

9

24

Absence of efficient management tools and techniques

15

13

Absence of clear task-specific management standards and manuals

10

21

Lack of communication between the headquarters and the site(Insufficient support system)

13

19

Lack of technical training and training performance

19

5

Lack of on-site engineer (Overburden of workload)

1

108

Increasing client requirements

8

25

Increasing various document processing tasks

14

16

Insufficient sharing of information and data between sites

17

11

Unexpected additional work occurs

4

42

Unnecessary or redundant work

11

20

Lack of trust in the builder by the person placing an order

18

6

Lack of people with good management skills

7

33

Poor working conditions

19

5

an increase in building complaints

15

13

The Construction Workers' Union Problem Deepens

21

1

Lack of communication with suppliers

11

20

Subcontractor's ability to perform tasks is insufficient

5

41

No answer

-

10

Total

-

660

4. 업무수행능력 향상방안

본 장에서는 건설현장 기술인력의 업무수행능력을 저하시키는 주요 저하요인들 중, 전체 응답수의 과반수 이상을 차지하고 있는 상위 5개 저하요인에 대한 주요 발생원인과 개선방안을 실무자 현장 경력 15년 이상인 부장급 이상의 실무진 44명을 대상으로 조사들에 대한 면담조사 결과를 기초로 제안하였다.

4.1 현장 기술인력의 부족

현장 기술인력의 부족 요인이 발생하는 원인은 크게 ‘잦은 이직’, ‘건설업 유입인력의 부족’, ‘계약직 비중이 높은 고용형태’, ‘업무량 과중으로 이탈율 증가’, ‘경험 있는 인력의 은퇴’ 등이 주요 원인으로 조사되었다. 현장 기술인력 부족 요인에 대한 개선방안을 종합해 보면, 우선적으로 현행 급여 및 보상체계의 개선이 요구되고, 이와 더불어 승진 기회의 명확화와 근무환경의 개선 등이 이루어져야 한다. 또한, 현장실습이나 인턴제도 등을 통해 특성화 고등학교 학생들에게 실무경험을 제공하여 건설업으로의 진입을 유도하고, 적정수의 인력을 투입하여 업무가 과도하게 집중되지 않도록 하며, 우수한 업무성과를 달성한 계약직 기술인력의 정규직 전환 기회를 확대하는 것도 유능한 기술인력 확보에 필요할 것으로 판단된다. 그리고, 풍부한 경험을 가진 시니어 기술인력의 경우 은퇴 전에 프로필을 데이터화하여 데이터베이스를 구축하고, 특정 프로젝트에 인력이 부족할 시 재고용할 수 있는 시스템 구축이 필요하다.

Table. 4 Lack of on-site engineer

Cause of occurrence

Improvement Measures

Frequent change jobs

Improvement of pay and compensation systems

Improvement of working environment

Clarify career path and promotion opportunities

Lack of construction workers

Improving the economic rewards of field workers

Improvement of the perception of the construction industry

Provide hands-on experience to specialized high school students through field training, internship, etc

Increased breakaway due to heavy workload

Distribute tasks fairly without over-focusing

Addressing problems through regular communication between the company and its employees

Creating a cooperative organizational culture

Employment type with a high proportion of contract workers

Provide excellent performance contract engineerl with opportunities to switch to full-time employees

Strengthen policy support to improve employment of contract workers at the government level

Increase benefits by improving wages and welfare for contract workers

retirement of experienced engineer

Data the profile of the retirement workforce for re-use if needed for a particular project

Increase retirement age to extend tenure

Strengthen regular training and training programs

4.2 현장 기술인력의 개인역량 부족

현장 기술인력의 개인역량의 부족 요인이 발생하는 원인은 크게 ‘컴퓨터 활용능력 부족’, ‘실무중심 교육 미흡’, ‘자기계발 의지 부족’, ‘자기계발 시간 부족’, ‘최신기술에 대한 이해 부족’ 등이 주요한 원인으로 나타났다. 현장 기술인력의 개인역량 부족 요인에 대한 개선방안을 종합해 보면, 우선 컴퓨터 활용능력의 개선을 위해 사용하는 프로그램의 설명서를 온오프라인 형태로 배포하고 기본적인 교육을 통해 이해도를 높일 필요가 있다. 또한, 급속한 기술변화에 적응할 수 있도록 최신 기술에 대한 이해를 높이기 위한 다양한 실무 경험기회를 제공하고, 필요한 경우 교육프로그램을 개발하여 제공하는 것이 필요하다. 그리고, 현장 기술인력의 실무능력 향상을 위한 실습교육 확대 및 실전 시뮬레이션 훈련프로그램을 개발하여 보급하는 것도 효과가 있을 것으로 판단된다. 특히, 현장 기술인력들이 자기계발에 적극적인 관심을 가질 수 있도록 조직 내에서 자기계발 시간을 보장하고, 성과와 성장을 인정하는 분위기를 조성하여 동기를 부여할 필요가 있으며, 현장 기술인력들간 기술 교류 및 협력 네트워크를 구축하여 개인역량 향상에 힘쓸 수 있도록 지원해야 한다.

Table. 5 Lack of individual capabilities of field engineer

Cause of occurrence

Improvement Measures

Lack of practical training

Conducting hands-on training to improve job performance

Recruitment of experienced workers

Provide a wide range of job experience opportunities

Development of hands-on simulation training program

Lack of understanding of the latest technology

Development of state-of-the-art education and training programs

Provides an opportunity to experience the latest technology

Salary increase system when acquiring related certificates

Lack of self-improvement

Development of various educational programs and improve attendance in program training

Improvement of pay and compensation systems

Motivated by creating an atmosphere that recognizes performance and growth

Lack of computer utilization

Conduct basic training on basic computer programs required for work

Program documentation distribution

Introducing easy-to-use digital tools and interfaces

lack of self-improvement time

Improvement of working environment

Conduct on-site training programs during working hours

Establish technical exchange and collaboration networks for field managers

4.3 현장 기술인력의 현장경험 및 지식 부족

현장 기술인력의 현장경험 및 지식 부족 요인이 발생하는 원인은 크게 ‘현장사례 정보공유 부족’, ‘이론 중심 교육’, ‘자기계발 의지 부족’, ‘현장근무 기피’, ‘기술발전 흐름에 뒤쳐짐’ 등이 주요한 원인으로 조사되었다. 현장 기술인력의 현장경험 및 지식 부족 요인에 대한 개선방안을 종합해 보면, 현장에 대한 구체적인 업무설명서와 직무기술서를 제공하여 활용하도록 하는 방안이 실무적 차원에서 효과가 있을 것으로 판단되고, 현장 기술인력들이 적극적으로 자기계발 의지를 키울 수 있도록 관련 자격증취득 시 연봉 인상 등의 인센티브 제도를 도입하는 방안이 필요하다. 또한, 정기적인 현장경험 공유프로그램을 회사차원에서 제공하여 실무교육·훈련을 강화하고, 국가에서 시행하는 기술인력들의 전문기술 교육·훈련에 대한 비용을 회사차원에서 적극 지원해 교육 부담을 줄여줄 필요가 있다.

Table. 6 Lack of field experience and knowledge

Cause of occurrence

Improvement Measures

theory-driven education

Opening a field-oriented curriculum

Establish technical exchange and collaboration networks for field managers

Regular field experience sharing

Avoid on-site work

Support for appropriate compensation systems, such as holidays, etc

Establish on-site work as an essential step in career development

Reduce the burden of on-site work by strengthening welfare benefits for families

a lack of self-improvement

Provide a path to competency development from professionals

Salary increase system when acquiring related certificates

Building technical cooperation partnerships

Lack of field case information sharing

Provide specific job descriptions and job descriptions for the site

Case Studies and Experience Sharing Activities

On-site case workshops and seminars are held

lags behind technological advances

Organize and share the latest technology data

Support for training professional skills

Provide opportunities for access to the latest technologies by holding in-house hackathon and technology competitions

4.4 예기치 않은 추가업무 발생

현장 기술인력의 예기치 않은 추가업무 발생 요인이 발생하는 원인은 크게 ‘갑작스러운 계획 및 설계변경’, ‘안전사고 발생’, ‘장비 문제 발생’, ‘협력업체 기능인력의 무단결근’, ‘기상악화로 공기지연’ 등으로 조사되었다. 예기치 않은 추가업무 발생 요인에 대한 개선방안을 종합해 보면, 프로젝트 초기단계에서부터 설계도서를 철저히 검토하여 향후 일어나는 갑작스러운 설계변경을 줄이고, 변경이 필요한 경우 본사와 현장간에 충분한 의사소통을 통해 변경하는 것이 필요하다. 또한, 안전사고를 미연에 방지할 수 있도록 작업자들에 대한 안전교육 및 보호구 착용 의무화와 안전시설물의 적기 설치를 철저히 관리하고, 최근의 기상변화로 인해 발생하는 불규칙한 폭우 등에 대한 대비책을 계획 초기단계에서 미리 마련해 둘 필요가 있다. 그리고, 협력업체 기능공들의 무단결근 및 장비조달 지연 등에 대비하여 대체인력 및 장비를 조달할 수 있는 방안을 마련하고, 이러한 상황이 발생하지 않도록 신뢰성 있는 협력업체를 선정하는 것이 중요하다.

4.5 협력업체의 업무수행능력 미흡

협력업체의 업무수행능력 미흡 요인이 발생하는 원인은 크게 ‘협력업체 선정기준 미흡’, ‘협력업체 교육 부족’, ‘협력업체 기술발전 미흡’, ‘원청-협력 업체 간 의사소통 부족’, ‘원청업체 지원 미흡’ 등으로 조사되었다. 협력업체의 업무수행능력 미흡 요인에 대한 개선방안을 종합해 보면, 우선 협력업체를 선정하는 단계에서부터 핵심 성과지표(KPI) 평가시스템을 도입하여 협력업체의 이전 경력과 성과를 정확히 평가하는 방법을 도입하여 업무수행 능력이 보장된 협력업체를 선정할 필요가 있다. 그리고, 협력업체에서는 기술혁신과 발전을 위한 기술투자를 늘리고, 원청업체에서는 협력업체가 필요로 하는 현장에 대한 업무설명서 및 직무기술서 등을 제공해주고 필요한 경우 교육을 실시하며 성과에 대한 적절하고 공정한 보상체계를 마련하여 협력업체의 기술개발을 장려하는 것이 필요하다. 또한, 원청-협력 업체 간 정기적인 회의를 통해 의사소통을 강화하고, 업무 시에는 문서화된 명확한 지시와 보고체계를 확립하는 것이 요구된다.

Table. 7 Unexpected additional work occurs

Cause of occurrence

Improvement Measures

Sudden planning and design changes

Review design books thoroughly in the early stages of the project

Change through sufficient communication between headquarters and site

Unauthorized absence of technical personnel from partner companies

Operation of an early warning system for technical personnel who are frequently absent from work\

Enactment of a contract including schedule and obligations and penalties

Construction period delayed due to bad weather

Research and development of new technologies/new construction methods that can be carried out regardless of weather

Establish flexible planning that takes into account bad weather in the early stages of planning

Safety accident occurred

Conduct regular safety training

Mandatory wearing of personal protective equipment and real-time monitoring

Installation of safety facilities in a timely manner

Equipment issue

Select a reliable partner

Regular inspection and maintenance

Securing Alternative Equipment

Table. 8 Insufficient business performance capability of subcontractor

Cause of occurrence

Improvement Measures

Insufficient selection criteria for partner companies

Introduce a way to accurately assess your partner's previous experience and performance

Introduction of Key Performance Indicators (KPI) Evaluation System

Lack of communication between the original contractor and partner companies

Establish clear instructions and reporting systems

Strengthen communication through regular meetings

Document important information to communicate clearly

Lack of training for partner companies

Pre-test and simulate changed safety and regulatory requirements

Conduct training every quarter by producing online lectures based on construction site cases

Provision and training of job descriptions and job descriptions for the field

Insufficient technological development of partner companies

Increase R&D investment to promote technological innovation and development

Cooperation with experts specializing in the development of new technologies/new construction technologies

Not supported by the original contractor

Provide sufficient resources for your partner

Development of a proper and fair compensation system for performance

5. 결론

본 연구는 건설현장 기술인력의 직무별 업무수행수준을 분석하고, 업무수행능력에 대한 저하요인을 도출하여 향후 건설현장 기술인력들의 업무수행능력 향상을 위한 실무적 개선방안을 제시하고자 연구를 수행한 결과, 다음과 같은 결론을 얻었다.

1) 건설현장 기술인력의 업무부담지수가 높은 직무는 공사담당, 공무담당, 현장소장으로 나타났고, 업무부담지수가 높은 직무 및 세부업무들은 업무량이 많고 업무난이도가 높은 직무 및 세부업무들과 대체적으로 일치하고 있다.

2) 업무효율지수가 가장 낮게 나타난 직무는 업무중요도에 비해 현재 업무수행수준이 낮은 공사담당이며, 공사담당은 현재 업무수행수준과 미래 업무요구수준의 차이도 가장 큰 것으로 나타나 향후 개선이 시급한 직무임을 알았다.

3) 건설현장 기술인력의 업무수행능력 주요 저하요인은 업무수행능력에 대한 영향요인 중 개인적 능력과 관련된 요인들이 많은 것으로 나타나, 현장 기술인력의 업무수행능력 향상을 위해서는 우선적으로는 개인능력과 역량을 향상시킬 수 있는 방안의 수립이 필요하다.

4) 본 연구에서는 건설현장 실무자들에 대한 설문조사 결과를 기초로, 현장 기술인력의 부족, 현장 기술인력의 개인역량 부족, 현장 기술인력의 현장경험 및 지식 부족, 예기치 않은 추가업무 발생, 협력업체의 업무수행능력 미흡 요인들에 대한 개선방안을 제안하였다.

본 연구는 건설현장에 근무하는 기술인력을 대상으로 직무별 업무수행수준을 분석하고 업무수행능력을 향상하기 위한 개선방안을 제시하였다. 그러나 현장 기술인력을 직급별 등으로 구분하여 비교·분석하지 못하였고, 업무수행능력 향상방안을 구체적으로 제시하지 못한 한계점을 가지고 있다. 따라서 향후 이들 한계점을 보완하는 후속 연구를 계속 진행할 예정이다.

감사의 글

본 연구는 2021년 한국연구재단 기초연구지원사업(NRF-2021R1A2C2006065) 결과의 일부임.

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